Fräsch sallad!

Antar att det inte bara är jag som är sugen på fräsch mat nu efter all tung jul och nyårsmat? Denna sallad känns fräsch, innehåller mycket nyttigheter och ger härliga sommarkänslor. Prova själv! Addera valfritt protein, animaliskt eller vegetabiliskt. Kanske räkor, kyckling, tofu eller qournbitar?

Recept 2 pers

1 påse babyspenat

1 (helt beroende på hur känslig man är, avokado har högt FODMAP så rekommenderad dos är max en halv per tillfälle)

1 näve cashewnötter (också beroende på hur mycket man tål, får prova sig fram)

1 paket babytomater

2 portioner quinoa (se förpackningen)

Några tranbär (valfritt eftersom torkad frukt kan irritera vid IBS)

Fetaost

1/2 sötpotatis

Några jordgubbar

Olivolja

Citronsaft (pressa citron över)

Salt

Valfritt protein ( tex räkor, kyckling, tofu, qourn, lax eller vad ni gillar)

Gör så här: Skär sötpotatisen i små bitar och rosta med olivolja på i ugnen cirka 20 min på 200 grader. Håll koll så att de inte bränns. Under tiden kokar du quinoan, skär alla grönsaker och lägger upp på ett fint fat. Smula valfri mängd fetaost över salladen. Låt potatisen svalna och skölj quinoan så den blir kall innan du blandar det med övriga ingredienser. Lägg i ditt protein och ringla till sist över olivolja, citronsaft och salt. Njut!

Kram Johanna

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras