Snabblagad kålgryta med kokt potatis

God kväll!

Riktigt härligt med lite regn idag, eller vad säger ni? Det behövs verkligen!

Gillar ni kålpudding? Om inte så är nog inte detta recept för er, men gillar ni det så bör ni prova detta.  Jag brukar göra en snabbversion av kålpudding och det har blivit sambons absoluta favoriträtt. Så enkelt och gott! Kål kan ibland vara lite svårsmält för magen men vitkål bör fungera för de flesta med IBS. Som vanligt så är det väldigt individuellt så testa dig fram för att se om du tål det. Kål i alla former är så otroligt gott och nyttigt.  Ni väljer själva om ni vill göra denna med vegetarisk eller animalisk färs

Ingredienser cirka 4 portioner

Cirka 500 gram valfri färs

Cirka 600 g färsk vitkål

6 dl matgrädde (havregrädde om ni vill ha den vegansk)

2 msk lingon

Färsk persilja

2 msk soja

Salt

Svartpeppar

Vitpeppar

Smör till stekning

2 msk mörk sirap

Potatis

Lingon till servering

Grönsaker

Gör så här:

  1. Koka potatisen i lättsaltat vatten
  2. Skär vitkålen i små strimlor och stek i smör och sirap tills den fått fin färg
  3. Lägg över vitkålen i en större stekgryta och stek därefter färsen
  4. Blanda ihop kålen och färsen i stekgrytan och tillsätt lingon, soja, kryddor, matgrädde och en näve färsk persilja. Låt koka en liten stund och smaka av med salt, peppar och soja.
  5. Servera kålgrytan med potatis, grönsaker och lingon

Hoppas ni gillar receptet!

Kram Johanna

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras