8 tips för en bättre matsmältning

God morgon tisdag (eller förmiddag kanske man ska säga)!

Hur är det med er idag? Här är det bra! Ska testa filma ett recept idag och blir det bra så kommer jag posta det här (och på Instagram) i veckan. Spännande! Svårt bara att filma vissa saker när jag är själv här hemma men det får lösa sig.

Idag tänkte jag bara kort tipsa er om hur ni kan få en bättre matsmältning. Upplever ni ofta att ni är svullna och uppsvällda i magen? Gasiga och illamående?

  • Undvik framförallt lök, vitlök, bönor, vete och andra livsmedel med högt FODMAP.  Lista hittar du här
  • Undvik kolsyra och alkohol
  • Skippa tuggummi eftersom du sväljer luft vilket blir till gaser.
  • Tugga maten ordentligt, gärna 30 tuggor per bit.
  • Drick inte till måltiderna utan drick vatten 30 min innan och 30 min efter.
  • Ta tillskott av enzymer regelbundet då de hjälper till att bryta ner maten.
  • Ta dig  tid att sitta ner och äta.  Kastar vi i oss maten i farten spelar det ingen roll om det är gluten eller laktosfritt. Var närvarande och kolla helst inte på mobilen samtidigt som du äter.
  • Rör på dig minst 30 minuter varje dag.

Sitter ni inne på några fler grymma tips? Kommentera gärna<3

Hoppas ni gillade mina små tips!

Ha en riktigt bra tisdag nu!

Kram Johanna

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras