Gnocci med rotfrukter och spenatsås

God kväll!

Tack för all feedback på mitt förra personliga inlägg (fick mest feedback i en IBS grupp på FB där många kände igen sig väldigt mycket).

Hoppas ni haft en fin onsdag! Vi har riktigt vårväder här i Kristianstad och det är så skönt. Idag var det runt 13 grader och det känns nästan overkligt. Så härligt när det blir ljusare och varmare igen. Har verkligen saknat de ljusa kvällarna.

Idag gjorde jag en riktigt god lunch som bestod av spenatsås, gnocci och rotfrukter. Receptet hittade jag på den grymma bloggen Matsinnet. Måste tipsa er om Lidls gnocci som både är glutenfri och billig (15SEK). Skynda o fynda!

Detta recept går jättebra att göra veganskt genom att använda havregrädde och utesluta osten.

Ingredienser 2 pers

1 paket gnocci

100 gram spenat

3 dl laktosfri matgrädde eller havregrädde

1/2 dl parmesan

Valfria rotfrukter tex morötter/zucchini/palsternacka (jag hade 3 morötter, en halv zucchini och 2 palsternackor)

Salt

Peppar

Vitpeppar

Pinjenötter eller solroskärnor

Lite purjolök (om man tål. Salladslök är också gott)

Lite getost (valfritt)

Smör/olja

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skär rotfrukterna i mindre bitar o lägg på bakplåtspapper. Ringla över olja och flingsalt och kör i ugnen tills de är mjuka cirka 15-20 minuter.
  3. Koka gnocci enligt anvisningar på förpackningen och stek den därefter för att få lite stekyta så den blir knaprig.
  4. Koka upp grädden med en klick smör, salt, vitpeppar och peppar. Lägg i spenaten och kör med en stavmixer så spenaten mixas ihop med såsen. Värm upp och smaka av och krydda mer om det behövs. Blanda i parmesan och rör runt. Spara dock lite parmesan att toppa rätten med.
  5. Servera rätten med spenatsåsen i botten, sedan gnocci och rotfrukter. Toppa med pinjenötter/solroskärnor, riven parmesan, purjo och eventuellt lite getost.
  6. Ät och njut!

Kram Johanna

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras