IBS & stress

Stress och IBS hör tyvärr ihop och för mig har det i många perioder blivit en ond cirkel. Jag får värre IBS-symptom när jag är stressad och jag blir stressad av att ha IBS-symptom. Någon som känner igen den här onda spiralen? Många har sagt till mig att IBS enbart beror på stress och det stämmer inte, men absolut kan det förvärra det enormt. Vem skulle inte bli stressad av att aldrig veta hur magen kommer reagera av det du äter? Eller att aldrig veta när magen ballar ur och man måste AKUT söka upp en toalett? Har dessa situationer en gång uppstått så är tyvärr hjärnan så smart att denna händelse inte raderas ur minnet. Vi glömmer den INTE.

Jag vet av egen erfarenhet att alla dessa orostankar förvärrar symptomen markant. Hjärnan och magen har en STARK koppling (så kallad gut-brain connection) vilket innebär att så fort vi börjar oroa oss för att magen ska sätta igång, så går tyvärr inte många sekunder innan den faktiskt börjar jobba och det kan snabbt bli diarée, magknip och gaser. Tyvärr finns det många med IBS som är så oroliga och rädda för att få problem offentligt att de aldrig lämnar sina hem. Jag tycker det är SÅ hemskt att en sjukdom ska begränsa en människa så mycket. Dessutom är IBS en sjukdom som inte syns utanpå vilket gör att det blir ännu svårare att ”bevisa” för folk att man faktiskt är sjuk. ”Du som ser så pigg och glad ut kan väl inte vara sjuk” är ord som jag fått höra många gånger när jag sökt vård för magont, trötthet och mensvärk.

Så hur stoppar man denna onda och hopplösa spiralen av stress och IBS? 

Jag har tyvärr inget ”recept” på hur du enkelt och snabbt kan stoppa dessa tankar, utan det krävs enormt mycket övning och tålamod.Det är så lätt att måla upp stora hemska scenarion i sitt huvud, men det jag har fått lära mig är att försöka tänka på vad är egentligen det värsta som kan hända? Att jag måste springa på toaletten? Vi tror ofta att alla ser oss, att alla bryr sig om vad vi gör men i dagens samhälle är de flesta så upptagna i sitt eget att de inte ser vad andra gör. De har fullt upp med sina egna bekymmer.

Mina bästa tips för att stressa ner:
• Minimera skärmtid och läs böcker istället
• Va kreativ och ägna dig åt något du tycker om som får hjärnan att slappna av
• Unna dig något mysigt tex ett varmt bad med tända ljus
• Umgås med människor som gör dig glad och som du är trygg med

• Lyssna på en podd eller på bra musik
• Yoga eller meditera
• Ta kosttillskott – speciellt D-vitamin nu på vintern
• Gör det mysigt hemma med tända ljus osv.
• Ät god och färgglad mat som piggar upp och som du mår bra av
• Hitta någon träningsform som passar dig
• Gå och lägg dig tidigt
• Kosttillskottet L-theanin hjälper mig att sova bättre. Det är samma aminosyra som finns i grönt te och verkar lugnande i kroppen.

• Våga prata mer öppet om IBS för att sprida kunskap och förståelse från din omgivning.

Jag startade min blogg eftersom jag älskar att vara kreativ och skapa i köket. Dessutom ville jag inspirera andra att det går att äta gott och näringsrikt trots IBS. Att vara i köket är verkligen mitt bästa sätt att slappna av på. Då är jag helt i nuet och alla mina orostankar försvinner. I helgen var jag på matfotokurs och det gav mig verkligen sådan energi och lycka. Jag hoppas att ni har eller kan hitta en hobby eller ett intresse som kan få er att må så bra och vara närvarande i nuet. Bilden här nedanför är en av bilderna jag tog på fotokursen i helgen.

Glöm inte att DU är den viktigaste personen i ditt eget liv (klyschigt men sant)!

Kram Johanna 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras